Monday, August 30, 2010

JAWAPAN KEPADA MZAINI 29 OGOS 2010 - MENGAPA PERTAHANKAN ARY GINANJAR

Pada 29 Ogos jam 12 lebih, Saudara MZAINI telah sempat singgah di blog ini dan memberi komen kepada saya di bawah tajuk Penjelasan Kepada Kekeliruan Prof Zakaria Stapa.

Berikut komen saudara MZAINI :

Salam kepada semua yang sempat membaca blog ini.

Pertama sekali, bersempena bulan Ramadhan al-Mubarak ini, saya memanjat syukur ke hadrat Allah kerana masih diberi kesempatan untuk terus hidup di bumiNya ini.

Saya tak pasti kefahaman HUDA tentang Islam, sebab saya tak tahu latar belakang HUDA. Tapi apa yang pasti semua pelajar di Malaysia yang beragama Islam wajib mengikuti kelas Pendidikan Islam di sekolah menengah atau kalau HUDA tak sempat dengan sistem tu, HUDA mungkin sempat dengan sistem yang mana pelajar boleh memilih sama ada untuk memilih mata pelajaran lukisan sebagai ganti mata pelajaran agama Islam. Adakah HUDA memilih lukisan?

Saya tak nak sentuh panjang-panjang kerana rasanya tak perlupun untuk itu.

Buat masa ni biar saya fokus pada ARI dulu, kalau ada kesempatan saya respon pasal ESQ pula.

Dalam sukatan pelajaran sekolah menengah di Malaysia, antaranya yang di ajar adalah rukun iman (kalau tak salah saya sukatan pelajaran tingkatan 1) dan bagaimana iman seseorang itu boleh terbatal/rosak.

Iman seseorang itu boleh terbatal/rosak melalui:
1. Perbuatan
2. Niat (hati)
3. Perkataan
* Setiap satu adalah berdiri sendiri (cukup hanya salah satu sahaja yang boleh menyebabkan iman seseorang itu rosak/terbatal)

Rasanya tak perlulah meneliti setiap buku ARI atau kena baca dari kulit ke kulit. Sudah memadai jika hanya beberapa petikan sahaja yang membawa ke arah itu (tergelincirnya akidah), betultak?

INGAT, Robin Hood adalah wira kepada masyarakat Barat (Kristian) tetapi penjenayah bagi orang Islam. Hendak melakukan perkara baik, biarlah dengan cara yang baik juga. Islam tidak pernah menghalalkan cara.

HUDA begitu kuat dan lantang MEMPERTAHANKAN ARI, sampai sanggup mengutuk ulama, professor malah mempertikai fatwa mufti. SIAPAKAH ARI di mata HUDA.

MENGAPA HUDA tidak BERMATI-MATIAN mempertahankan Asma al-Husna, nama kepada Tuhan yang HUDA sembah ketika ARI memberikan tafsiran yang menghina terhadap nama-nama tersebut di dalam buku-buku ESQ. Tolong jangan tanya saya soalan yang bodoh, dari mana saya dapat semua ini, lihat semula buku-buku ARI (HUDA dakwa telah banyak meneliti buku ESQ) yang berkaitan (tak kiralah sama ada buku itu di Indonesia atau di Malaysia, IANYA tetap ARI dan tetap ESQ).

INGAT, Mengingkari atau mencela Asma’ Allah dan sifat-sifatNya adalah termasuk dalam perkara yang boleh membatalkan imam (Tauhid Asma wa Sifat).

Cukup setakat itu saja. Saya bukan mengundang perbalahan tetapi cuba menjelaskan apa yang betul dan apa yang salah. Semoga saya dan HUDA dan kita semua sentiasa di REDHAI Allah, BUKAN diredhai ESQ atau ARI. Wassalam.



PENJELASAN SAYA :

PERKARA 1 : Sama ada saya mengambil matapelajaran lukisan atau agama. Jawapannya, saya mengambil matapelajaran agama.


PERKARA KEDUA : Iman sesaorang boleh terbatal atau rosak melalui 3 sebab iaitu;

i. Perbuatan
ii. Niat
iii.Perkataan

Menurut saudara MZAINI, tidak perlu baca keseluruhan buku untuk menentukan sesuatu itu sudah ke arah tergelincir akidah atau tidak.

Untuk hal ini, ingin saya jelaskan bahawa saya tahu dan jelas bahawa iman sesaorang boleh rosak kerana Perbuatan, Niat dan Perkataan. Kerana itu kita sebagai umat Islam yang ingin menjaga iman, perlu sangat berhati-hati dalam perkataan, niat dan perbuatan yang kita lakukan. Bimbang tanpa sedar, kita melakukan salah satu dari hal ini hingga menyebabkan iman kita rosak... alangkah malangnya.Sebab itu juga kita diingatkan jangan mudah cepat menuduh orang. kerana silap menuduh, jika salah tuduhan itu ia akan berbalik kepada orang yang menuduh... hati-hati...

Ilmu ini yang utamanya adalah suapaya kita sentiasa berhati-hati dengan niat, perkataan dan perbuatan kita. Bukan hanya untuk kita gunakan untuk mengukur iman orang lain sama ada sudah rosak atau tidak, sebaiknya dan yang utamanya adalah pada saya, kita gunakanlah untuk mengukur dan menjaga iman kita sendiri. Boleh juga jika ada yang berani untuk membawa hujah ini untuk menghukum iman orang lain, tetapi haruslah jelas apa perkataannya, apa perbuatan orang itu hingga dianggap telah merosakkan iman. Contohnya, jika saudara ingin menghukum Dr Ary Ginanjar sebagai salah, sila sebutkan apa perkataan atau perbuatannya yang salah hingga imannya dikira sudah menyimpang? Tentulah niatnya tak boleh nak kita tahukan... melainkan seorang yang kasyaf dan boleh membaca hati orang.

Dari perkataan atau perbuatan Dr Ary itulah baru boleh dibahaskan. Itu juga sekadar membahaskan, mengandaikan sehingga dari situ kita memutuskan dia salah dan rosak aqidah. Tapi kenyataannya hanya Allah yang tahu, apakah benar dia rosak iman. Apatah lagi jika kita tidak membawa apa-apa bukti...


PERKARA KETIGA : MENGAPA SAYA MEMPERTAHANKAN DR ARY GINANJAR SAMPAI SANGGUP UNTUK MENGUTUK ULAMA, PROFESSOR, MALAH PERTIKAI FATWA MUFTI.

Hal ini ingin saya jelaskan, saya hanya menyentuh hujah-hujah berkaitan hal yang dituduhkan. Saya tidak bersetuju dengan hujah yang disampaikan, bukan peribadi sesiapa sama ada dia ulama, mufti atau professor atau ustaz. sesungguhnya yang saya pertahankan adalah juga para ulama, para mufti, bekas mufti yang telah berjasa (berpuluh tahun menjaga kesucian agama) dan juga professor yang menyokong ESQ dan Dr Ary Ginanjar. Panel Syariah ESQ telah diperkecilkan dengan sesuka hati, dituduh menerima wang, dan sebagainya sedangkan mereka berusaha membantu menjelaskan kekeruhan yang timbul. Mereka bekerja tidak mengira waktu meneliti buku dan modul esq... mereka berusaha menasihati dan menyampaikan kebenaran dan membimbing Dr Ary Ginanjar. Mereka berikhtiar menjadi orang tengah antara pihak ESQ dan mereka yang menolaknya atau yang ingin tahu lebih tentang isu yang timbul. Apakah salah tindakan saya membela dan mengangkat pendapat dan hujahan mereka? Mengapa pula saya dianggap menghina ulama? Apakah mufti-mufti yang menyokong ESQ bukan ulama? Panel Syariah ESQ bukan ulama?

Jika kerana tulisan saya menjawab kekeliruan Prof Zakaria Stapa, saya dianggap mengutuk professor, saya sama sekali tidak 'mengutuk' apatah lagi menghina beliau sebagai seorang ilmuan yang saya hormati. tetapi yang saya sampaikan adalah jawapan-jawapan kepada kekeliruan yang jelas dapat saya baca di dalam laporan Penal Pemantau ESQ yang diketuai oleh beliau. Salahkah saya menyampaikan sesuatu yang saya tahu dan yakini benar? Bukankah kita wajib menyatakan kebenaran walaupun terhadap para penguasa, para mufti atau para cerdik pandai?

Jawapan dan penjelasan saya kepada 10 sebab ESQ diharamkan di Wilayah Persekutuan adalah sebuah penjelasan. Bukan mempertikaian wibawa Dato Mufti Wilayah. ESQ di terima oleh banyak negeri yang lain kerana itu jawapan ini saya tujukan khas bagi yang ingin tahu, mengapa di negeri lain ESQ tidak difatwakan menyeleweng. Mengapa ada Mufti yang menyokong dan mengapa ramai yang terus suport ESQ. Apakah sebabnya?

Sekali lagi saya tidak pernah mahu atau berniat menghina para ulama atau ilmuan. Yang saya sampaikan adalah hujahan yang boleh dinilai. Jika benar dan ingin diterima, silakan. Jika tidak, anda mempunyai hak menolaknya.


PERKARA KEEMPAT : MENGAPA TIDAK BERMATI-MATIAN MEMPERTAHANKAN ASMAUL HUSNA

Dalam hal ini, tegas saya nyatakan saya tidak pernah menemui sebarang perkataan Dr Ary Ginanjar di dalam bukunya atau perbuatannya yang menghina atau mencela nama-nama Allah. Malah yang saya temukan dan dapatkan sewaktu membaca buku dan mengikuti trainingnya adalah rasa lebih mencintai Allah. Merasai lebih dekat denganNya dan mahu sungguh-sungguh mengabdikan hidup untuk Allah Yang Esa.

Mungkin salah faham timbul apabila Pak Amin Djamaluddin menyampaikan dan menunjukkan sebuah buku yang menganologikan nama-nama Allah dengan pelbagai hal yang tidak sepatutnya dan buku itu ditunjukkan kulitnya tertera nama penyusunnya sebagai Ary Ginanjar Agustian (Forum 'Wajarkan ESQ di haramkan?' Dewan Serbaguna, Masjid Wilayah Persekutuan, KL 28 Ogos 2010).

Di sini ingin saya tegaskan dan menafikan sekeras-kerasnya buku itu sebagai hasil susunan Dr Ary Ginanjar Agustian. Tanpa dinafikan oleh Dr Ary sendiri, saya sudah tahu buku itu bukan susunan beliau kerana saya sering ke Indonesia dan saya tahu siapa penyusun buku itu dan apa tujuannya.

Malah yang sangat mendukacitakan dan meyedihkan saya ialah hakikat itu sesungguhnya juga diketahui oleh pak Amin Djamaluddin. Pak Ary dan rombongan ESQ telah bertemu beliau dan menjelaskan bahawa buku itu bukan susunan Pak Ary dan siapa penyusun sebenar buku itu dan apa tujuannya. Namun hairan sekali, mengapa Pak Amin sanggup juga menfitnah Dr Ary dengan membawa hal itu ke Malaysia dan menuduh Dr Ary sebagai penyusunnya hanya kerana nama Dr Ary ada di kulit buku itu. Apakah beliau menyangkakan semua orang di Malaysia tidak tahu apa yang sebenarnya? Dan apabila saya berdepan dan bertemu beliau bertanya mengapa beliau lakukan ini, beliau terkedu seketika (seolah terkejut) sebelum kemudiannya bermati-matian mendakwa beliau tidak tahu yang itu bukan buku Pak Ary. Apakah ini ciri seorang kiyai? Siapa yang beliau ingin bohongi? Hingga kemudian beliau menyatakan pada saya, suruh aja Pak Ary nafikan di akhbar... Apakah setelah dinafikan di akhbar baru Pak Amin akan berhenti menyebarkan fitnah? Di mana sifat amanah dan jujur yang wajib di pegang oleh seorang Muslim?

Hal berkaitan isu ini akan saya jawab secara detail dan khusus di bawah tajuk Forum "wajahkah ESQ diharamkan?".

Moga saudara MZAINI membaca jawapan ini. Terima kasih.

2 comments:

  1. Buat press conference betul-betul yang buku tu bukan karangan Pak Ary.

    Kalau bukan karangan Pak Ari, siapa punya angkara?

    ReplyDelete
  2. Buku itu karangan Pak Sutisnawan, seorang yang mereka teknik menghafal asmaulhusna melalui kaedah mind map yang kemudiannya dia beri nama SMASH. kesalahan teknik ini kerana membuat analogi untuk mengingati nama Allah itu dengan sesuatu yang tidak sopan. Melihat hal itu Dr Ary Ginanjar telah memutuskan sebarang kerjasama dengan beliau. Hal ini berlaku pada tahun 2006. Ia bukan isu lagi sekarang di Indonesia, kerana dah selesai. Cuba timbul balik sekarang apabila Pak Amin Djamaluddin mengaitkannya dengan Dr Ary. Apabila tidak tahu tidak mengapa, kerana itu Dr Ary bertemu beliau sendiri dengan mendatangi beliau di pejabat MUI sekitar 20 Julai dan menjelaskannya. Namun beliau masih mengaitkan hal itu dengan Dr Ary sewaktu Forum di Malaysia. Apakah niat beliau hanya ALlah yang tahu.

    Di malaysia, teknik SMASH ini tidak pernah dibawa masuk. Pernah beberapa kali teknik cepat menghafal Asmaul Husna pernah diajar oleh trainer ESQ tetapi menggunakan kaedah lain.

    ReplyDelete